De eerste stilering
De eerste stilering is voor elke bonsai kunstenaar de moeilijkste. In deze fase dien je uit te zoeken waar je met de boom naartoe wil, welke mogelijkheden er zijn, welke stijl van toepassing is ..., kortom het vraagt heel wat creativiteit.
Wanneer de eerste stilering gedaan is, is de boom uiteraard niet af. Vaak is het algemene uitzicht van de boom zelfs niet om aan te zien. Sommige delen van de boom dienen zich bijvoorbeeld op dat moment nog verder te ontwikkelen.
De grijze zone techniek
Peter Tea kreeg de opdracht om de "grijze zone techniek" op deze boom toe te passen. Buiten het snoeien van een paar takken en het oppotten van de boom was er verder niets mee gebeurd. Dit betekende dat de boom toonbaar gemaakt moest worden voor verkoop maar niet tot in alle details afgewerkt diende te zijn m.a.w. het diende snel te gaan.
Aan de slag
Het eerst werk, zoals steeds bij een eerste stilering, is de mogelijkheden van de boom bestuderen. Bij een Shimpaku ga je meestal op zoek naar bochtige bewegingen in de levende en dode gebieden van de boom. Deze elementen maken de boom interessant en daarom willen we ze zoveel mogelijk beklemtonen.
Bovenstaand beeld laat zo'n interessante tak zien: veel beweging.
De shari op de stam. Stam en shari zullen geen wereldprijzen winnen maar zijn wel O.K.
Het meest interessante deel van de boom: een aantal mooie bochten met verweerd hout.
Stap 1: Schoonmaken
Eens de interessante gebieden gevonden dient de boom opgekuisd te worden. Shimpaku heeft een mooie, roodachtige schors. De oude schors wordt afgepeld tot de rode kleur te voorschijn komt. Je ziet al meteen de levensaders naar voor komen.
Jin en shari
Na de stam komen de jins en shari aan de beurt.
Een tak die onbruikbaar is in het toekomstig ontwerp wordt tot jin omgevormd. Het is altijd gemakkelijker een jin te maken als het hout nog "vers" is. De schors schilt dan gemakkelijk met behulp van een tang. Verwijder de schors altijd in de richting van de neven mee. Dit komt veel natuurlijker over.
Deze bochtige tak werd ontdaan van de schors en tot jin omgevormd. Een pittig detail. Dezelfde beweging komt terug in de grote jin onderaan.
De shari wordt aangebracht onder toezicht van de heer Tanaka. Jeneverbessen gaan er beter uitzien als er meer dood dan levend hout op de stam voorkomt. Naar mata de boom ouder wordt zal de levende ader meer uitpuilen waardoor hij nog ouder gaat lijken. De dode zone zal op termijn een verweerder uitzicht krijgen wat het gevoel van ouderdom ook zal versterken.
Tot slot het resultaat.
Bij het verpotten werd de boom lichtjes naar voor gebracht en daarna onder gebracht op een schaduwrijke plaats. Het hele project nam twee dagen en half in beslag.
Evaluatie door Sukijioro Tanaka
De voornaamste correctie die Peter Tea's meester aanbracht was de plaatsing van de eerste tak. Die was iets te veel naar voren gekomen en werd vakkundig terug naar achteren gebracht met een dunne spandraad. De top en kruin van de boom waren O.K.
Even iets meer over de "grijze zone techniek"
In de komende maanden zal de boom groeien en beetje bij beetje voller worden. De boom is nog lang niet klaar om tentoon gesteld te worden maar heeft een goede start gekregen. Peter had een gesprek met meester Tanaka over de tak plaatsing. Vele takken waren te lang en om een compact geheel te vormen in allerlei curves gebogen. Het is dus nodig om deze takken terug te dringen door knopgroei binnenin de boom te ontwikkelen.
Het is erg moeilijk een tak te gebruiken die te lang is. Terug snoeien en zo nieuwe takken ontwikkelen is de enige optie. Omdat de boom verkocht moest worden was hier echter geen tijd voor en bevonden we ons opnieuw in "de grijze zone".
Wil je een kwaliteitsvolle boom vormen dan blijf je best weg uit de grijze zone en neem je de tijd om een boom te laten ontwikkelen.
Origineel artikel: "Initial Styling in the Grey Area" © Peter Tea
Geen opmerkingen:
Een reactie posten